FANDOM

Grisha Jaeger
(グリシャ・イェーガー, Gurisha Yēgā)

Grisha character image

Grisha Titan

Płeć Mężczyzna
Wiek 39 lat (845)
Urodziny 26 stycznia
Wzrost 182 cm (ludzka forma)
15 m (forma tytana)
Waga 78 kg
Gatunek Człowiek-Tytan
Status profesjonalny
Poprzednia przynależność Odnowiciele Eldia
Zawód Lekarz
Status personalny
Krewni Rodzina Jaeger
Status Martwy
Pierwsze wystąpienie
Debiut w anime Odcinek 1
Głosy
Japoński głos Hiroshi Tsuchida
Angielski głos Chris Hury
Jeśli wiedziałbym, że to było ceną, jaką trzeba zapłacić za wolność... To nigdy bym nie zapłacił. Przepraszam, ale... popełniłeś ogromne błędy w swoich obliczeniach. Wybaczam. Nie mogę już dłużej nienawidzić wszystkiego wokół siebie.

(do Erena Krugera) Atak Tytanów: Rozdział 88

Grisha Jaeger (グリシャ・イェーガー, Gurisha Yēgā) był eldiańskim lekarzem i człowiekiem-tytanem, który pochodził ze Strefy Liberio, położonej na kontynencie Marley. Był również członkiem ruchu Odnowicieli Eldia.

Po tajemniczym pojawieniu się po zewnętrznej stronie muru Maria przed około dwudziestoma laty, zamieszkał w Dystrykcie Shiganshina i żył tam aż do czasu upadku miasta. Znany był z uratowania setek mieszkańców Shiganshiny od zarazy, która niegdyś nawiedziła ten dystrykt.

Ze swojego małżeństwa z Diną Jaeger, ma syna o imieniu Zeke Jaeger. Po byciu zesłanym na Paradis, ożenił się ponownie z Carlą Jaeger, z którą ma swojego drugiego syna, Erena Jaegera. Adoptował również Mikasę Ackermann w 844 roku.

Początkowo, Grisha przybył do Murów, jedynie z zamiarem pozyskania mocy Koordynatu.

Wygląd Edytuj

Człowiek Edytuj

Grisha Jaeger ubierał się dosyć elegancko. Jego robocze ubranie składało się z brązowego garnituru i spodni oraz białego fularu. Nosił także okrągłe okulary. Miał brązowe włosy z przedziałkiem na środku oraz zielone oczy (obie te cechy odziedziczył po nim syn), a także posiadał krótkie wąsy i brodę.

Tytan Edytuj

Podczas swojej przemiany Grisha przybierał formę 15-metrowego tytana. Jego ciało miało dosyć proporcjonalny kształt, za wyjątkiem torsu, który w porównaniu z rękami i nogami był o wiele masywniejszy. Miał długie, ciemne włosy, wydłużone uszy, małe oczy oraz gęstą, ciemną brodę. Miał również ciemny zarost na klatce piersiowej.

Osobowość Edytuj

Niewiele wiadomo o jego charakterze. Sam fakt, że ukrywał w piwnicy coś przed resztą swojej rodziny sugeruje, że był dosyć skrytym człowiekiem. W odróżnieniu od swojej żony zaakceptował decyzję syna o dołączeniu do zwiadowców i postanowił ujawnić mu swój sekret.

Historia Edytuj

Fay and Grisha watch the blimp

Grisha i Fay obserwują lądowanie sterowca

Jako dziecko, Grisha mieszkał z rodziną, w Strefie Libero. Pewnego dnia, chcąc sprawić przyjemność swojej zafascynowanej sterowcem siostrze, wybiegł wraz z nią poza granicę strefy, w jakiej wolno było im przebywać. Po dotarciu do miejsca lądowania maszyny, dzieci natknęły się na dwóch Marley, będących funkcjonariuszami służby bezpieczeństwa. Jeden z mężczyzn pobił Grishę, podczas gdy drugi miał odprowadzić Fay do domu. Kiedy, jednak Grisha wrócił do domu, dziewczynki tam nie było. Następnego dnia znaleziono ją martwą, nieopodal rzeki. Niebawem dwóch, wcześniej spotkanych przez młodych Jaegerów żołnierzy odwiedziło ich dom rodzinny. Żołnierz, który tamtego dnia odszedł z Fay, tłumaczył, że odprowadził ją tylko do bram Liberio i nie wie nic o jej śmierci. Ponadto polecił ojcu Grishy, aby wyedukował należycie swojego syna, o grzechach jego przodków, ponieważ ten najwyraźniej nie rozumie sytuacji, w jakiej znajdują się jego rodacy. W czasie, gdy Pani Jaeger opłakiwała śmierć córki, Pan Jaeger z uśmiechem na twarzy zapewniał żołnierzy, że douczy syna w kwestii ich złej historii. Następnie ojciec Grishy opowiedział młodemu Jaegerowi historię Eldia i wytłumaczył, dlaczego działania ich przodków doprowadziły do tego, że obecnie znajdują się w niewoli "życzliwych" Marley. Mimo to, Grisha był pewien, że żołnierz, który miał odprowadzić Fay nie chciał mieć kłopotów, więc skłamał. Nim zdołał powiedzieć, że to pewnie tamten żołnierz zabił jego siostrę, Pan Jaeger ucisza go, tłumacząc, że w sytuacji, w jakiej się znajdują, nie mają innego wyjścia jak tylko być cicho.
Eldia Restorationists

Grisha dołącza do Odnowicieli Eldia

Grisha wiódł dalsze życie w poczuciu wstydu za siebie oraz Eldian. Ukończywszy 18 lat, odziedziczył klinikę swojego ojca i został lekarzem. Pewnego dnia, dostrzegł u jednego ze swoich pacjentów dziwną bliznę na ramieniu. Pacjent ten wyjaśnił, iż jest to symbol Odnowicieli Eldia, a także wyjawił Grishy prawdziwą przyczynę śmierci jego siostry, jaką było zagryzienie przez psy oficerów Marley. Poruszony tym faktem Grisha postanowił dołączyć do ich grupy, wraz z którą poznał prawdziwą przeszłość swojego ludu i z którą postanowił walczyć o przywrócenie władzy, swojego narodu. Niedługo później, tajny informator ruchu oporu w rządzie Marley, zwany "Sową" przysłał rebeliantom członka królewskiej rodziny Fritz, Dinę Fritz. Kobieta dostarczyła im informacje o posiadanej przez Króla Fritza mocy Pierwszego Tytana, za pomocą której byliby w stanie pokonać Marley. Z nową wiedzą Grisha, wraz z resztą grupy postanowili podjąć próbę przedostania się na Paradis celem przejęcia tej mocy i wykorzystania jej przeciwko Marley. Rok później Grisha i Dina pobrali się, a także urodził im się syn, Zeke Jaeger.

Kilka lat później, rząd Marley ogłosił wśród Eldian selekcję dzieci w wieku od pięciu do siedmiu lat, które miały zostać przeszkolone na żołnierzy i otrzymać moce siedmiu ludzi-tytanów, które niegdyś odebrano Eldia. Żołnierze ci mieli później zostać wysłani jako "wojownicy" Imperium Marley przeciwko królowi Fritzowi, który wypowiedział im wojnę. "Sowa", jednak poinformował ruch oporu, że żadna wojna nie została wypowiedziana, a rząd Marley chce jedynie zinfiltrować mury, by skraść moc ich króla, zająć Paradis i kontynuować swoje panowanie jako rasa panów. Z tą wiedzą, Grisha postanowił zgłosić na "wojownika" Zeke, aby ten wyruszył skraść moc króla murów jako agent Marley, lecz by przekazał ją później ruchowi oporu. Jednakże, kiedy Zeke miał 7 lat ujawnił rządowi Marley spisek Jaegerów, za co jego rodzice mieli zostać wysłani na Paradis, gdzie mieli spędzić resztę życia jako bezmyślni tytani, pożerający swoich własnych rodaków.

Grisha tortured

Grisha podczas tortur

Po aresztowaniu przez Służby Bezpieczeństwa Publicznego Marley, Grisha był poddawany torturom, podczas których żołnierze usiłowali uzyskać od niego informacje co do tożsamości ich tajnego informatora, "Sowy". Nie dowiedziawszy się, jednak niczego wysłali Grishę, wraz z resztą członków Odnowicieli Eldia, na wyspę Paradis. Tam usadzono wszystkich skazanych, na szczycie wysokiego muru, znajdującego się nad brzegiem oceanu. Najbliżej Grishy przyprowadzono Grice'a, który obwiniał go za zdradę Zeke i wypytywał go dlaczego do tego doszło. Ten zszokowany był w stanie jedynie przeprosić. Zirytowany zachowaniem Grice'a, major Gross zrzucił go z muru, po czym wydał rozkaz wstrzyknięcia serum wszystkim buntownikom. Świeżo powstali w ten sposób, tytani natychmiast ruszyli w pogoń za Grice'm. Przerażony Grisha nawoływał ich, aby się opamiętali, jednak ci byli już jedynie polującymi na ludzi, bezmyślnym tytanami. Kiedy Grisha spostrzegł, że kolejną osobą mającą podzielić ich los miała być Dina, błagał o pozostawienie jej w spokoju, przypominając, że jako potomek królewskiego rodu jest ważna także dla Marley. Szybko, jednak został obezwładniony i uciszony przez Krugera, przez co mógł jedynie bezsilnie przyglądać się przemianie żony w tytana, która zaraz po przemianie dołączyła do pozostałych tytanów ścigających Grice’a. Krótko po tym, wściekły Grisha powiedział Grossowi, że to on przed laty doprowadził do śmierci jego siostry. Major przypomniał sobie tamtą sytuację, po czym przekształcił kolejnego skazanego w 3-4 metrowego tytana. Stwierdził wówczas, że nie zmieni Grishy w tytana, lecz dla własnej rozrywki rzuci go na pożarcie jednemu z jego przemienionych przyjaciół. Poprosił przy tym Grishę, aby ten podjął walkę z tytanem i umarł w możliwie jak najbardziej interesujący sposób. Na pytanie Grishy dlaczego są dla nich tak okrutni, Gross odpowiedział, że Eldia są jak szczury, a on sam tylko zwalcza szkodniki.
Kruger crushing steamboat

Grisha obserwuje niszczony przez Krugera statek

Kiedy Grisha stwierdził, że Marley fałszują rzeczywistą historię Eldia oraz dokonania Ymir Fritz, Gross stracił cierpliwość i postanowił zrzucić go z muru. W ostatniej chwili, Grishę niespodziewanie uratował Kruger, który zepchnął Grossa wprost pod nogi, czyhającego na dole tytana. Chwilę po tym Kruger ujawnił Grishy, że to on był poszukiwanym przez Marley szpiegiem, zwanym "Sowa" i nakazał mu przyglądać się, jak należy korzystać z mocy tytanów. Po tych słowach Kruger zranił się rękę, powodując u siebie przemianę w tytana i zniszczył statek, którym wszyscy przypłynęli na wyspę.
Grisha confronts Kruger

Grisha pyta Krugera dlaczego zwlekał z ujawnieniem się

Po zabiciu wszystkich żołnierzy Marley, Kruger wydostał się ze swojej formy tytana i wrócił na szczyt muru. Następnie uwolnił Grishę i oficjalnie przedstawił mu się jako Eren Kruger, posiadacz mocy jednego z dziewięciu "Wielkich Tytanów", potomków Ymir Fritz. Opowiedział także jak udało mu się zostać szpiegiem. Wysłuchawszy wyjaśnień, zrozpaczony Grisha zapytał swego rozmówce dlaczego ten tak długo czekał z ujawnieniem się i pozwolił zamienić wszystkich pozostałych członków ruchu oporu w tytanów. Wycieńczony przemianą Eren upadł na kolana, po czym odpowiedział, że przez ostatnie lata dopuścił się wielu zbrodni na tysiącach swoich rodaków, jednakże czynił to, aby móc dalej działać jako szpieg i służyć Eldia. Niebawem dodał także, że nie mają już czasu i to właśnie Grishy postanowił powierzyć dalsze wykonywanie swojej misji. Wkrótce po tym Kruger wspomniał Jaegerowi o dniu, w którym zamordowano jego siostrę. Wyjawił, że nienawiść jaką dostrzegł u niego, w oczach, dzień później była jednym z powodów, dla którego wybrał właśnie jego. Tamto spojrzenie przypomniało mu bowiem jego własną nienawiść jaką obdarzył Marley, gdy ci niegdyś, na jego oczach żywcem spalili członków jego rodziny. To właśnie z tego powodu, wiedziony chęcią zemsty został szpiegiem, który niestety, aby ukryć swą prawdziwą tożsamość zmuszony był przez lata torturować pozostałych Eldia. Eren powiedział Grishy, że jego zadaniem będzie od teraz przedostanie się za mury oraz odnalezienie i odzyskanie mocy pierwszego tytana. Do tego celu przekaże mu swoją moc przemiany w tytana. Kiedy Grisha zapytał Krugera dlaczego nie zrobi tego sam, ten odpowiedział, że po upływie trzynastu lat od odziedziczenia mocy tytana, jej posiadacz umiera, a jego trzynaście lat od jej uzyskania właśnie upływa. Jako powód, przez który tak się dzieje podał fakt, że wszyscy Eldia zostali niegdyś połączeni mocą koordynatu Ymir Fritz, więc aby nikt, nigdy nie mógł stać się silniejszy, niż ona, wszyscy posiadacze mocy tytana umierali po trzynastu latach, tak samo jak ona. Następnie Grisha zapytał o to, która z wersji historii o Ymir Fritz i Eldia jest prawdziwa. Eren odparł, że zarówno wersja Eldia, jak i wersja Marley nie pokrywają się do końca z rzeczywistością i są to jedynie dwa różne spojrzenia na tę samą sprawę.
Grisha holding his family photo while accepting Kruger's mission

Grisha decyduje się na podjęcie misji Erena Krugera

Grisha zapytał także Erena dlaczego pozwolił przekształcić w tytana Dinę skoro ta, jako posiadaczka królewskiej krwi, była tak cenną osobą. W odpowiedzi na to Kruger rzekł, że w tej kwestii postanowił uprzedzić wroga i nie dopuścić do sytuacji, w której Dina zostałaby zmuszona przez Marley do rodzenia im, przez resztę swojego życia kolejnych posiadaczy królewskiej krwi. Przygnębiony Grisha stwierdził, że nie wierzy, aby był zdolny do podjęcia się misji Krugera, tłumacząc, że gdyby wcześniej wiedział, że taką cenę przyjdzie mu zapłacić za wolność nigdy by jej poniósł. W tamtym momencie Kruger pochwalił ojca Grishy, za to, że po tym co spotkało Fay, tak dbał o bezpieczeństwo swojej rodziny. Wyznał Grishy, że głównym powodem, dla którego go wybrał było to, że tamtego dnia, świadom ryzyka wyszedł z siostrą za mur. Przypomniał również Jaegerowi, że jego bliscy oraz wszyscy jego rodacy zapłacili już wysoką cenę za swoją wolność i teraz obaj bez względu na wszystko muszą dążyć do spłaty tego długo, nawet jeśli przyjdzie im umrzeć. Mówiąc to Eren wręczył Grishy zdjęcie jego rodziny. Ten, otrzymawszy je wstał i zgodził się kontynuować misję Krugera. Przy tej okazji, dawny szpieg wyznał, że każdy z dziewięciu "wielkich tytanów" posiada nazwę. Imię jakie nosił jego tytan brzmiało "Tytan Atakujący". Po przejęciu tej mocy Grisha udał się w kierunku murów rozpoczynając powierzone zadanie.
Keith Shadis meets Grisha Yeager

Keith spotyka Grishę pod murami Shiganshiny

W roku 832, błądzącego w pobliżu Shiganshiny, po zewnętrznej stronie muru Grishę, odnalazł Keith Shadis. Żołnierze byli niezwykle zaskoczeni, nie tylko tym, że znaleźli człowieka poza murami, ale również faktem, że nie miał on żadnych wspomnień, ani wiedzy o życiu wewnątrz murów czy o poszczególnych korpusach w armii. Został zabrany do celi przez Keitha i Hannesa, którym jako pierwszym wyjawił swoje imię i nazwisko. Po zwolnieniu z aresztu powiedział Keithowi, że pamięta również, że jest lekarzem i poprosił go o przybliżenie mu wiedzy o świecie w obrębie murów.

Keith zabrał go do pubu, gdzie po kolei opowiadał mu o wszystkim. Grisha przyznał, wtedy, że już samo istnienie Korpusu Zwiadowczego jest żywym dowodem na to, że ludzka wyobraźnia oraz dusza są wolne. W tymże pubie Grisha poznał Carlę, swoją przyszłą żonę.

Carla rejoices as her family and herself are cured

Carla dziękuje Grishy za wyleczenie jej oraz swoich rodziców

Wydawał się być wyjątkowo utalentowanym medykiem. Po wybuchu epidemii wśród mieszkańców Shiganshiny, Grisha wyleczył z choroby wielu jej mieszkańców, w tym żonę Hannesa oraz Carlę i jej rodziców. Z czasem Grisha i Carla zakochali się w sobie, a niedługo potem wzięli ślub.

W dniu, w którym upadł mur Maria, Grisha poprosił Keitha o pomoc w odnalezieniu swojej rodziny. Kiedy odnalazł Erena, od którego dowiedział się o śmierci Carli, postanowił zabrać syna do lasu. Zabronił również Keithowi podążać za nimi.

Grisha sees the Ackerman's corpses

Grisha bada ciała rodziców Mikasy

Na rok przed upadkiem muru Maria, Grisha wraz z synem udał się z wizytą lekarską do domu państwa Ackermann. Kiedy tam dotarł, okazało się, że byli już od kilku godzin martwi. Nie było, jednak z nimi ich córki Mikasy. Grisha zapytał syna czy nie widział jej gdzieś w pobliżu, lecz ten był zbyt zszokowany, aby odpowiedzieć. Grisha poprosił Erena, aby poczekał na niego u podnóża góry, zaś sam udał się wezwać żandarmerię i zlecić im poszukiwania dziewczynki.

Po przybyciu żandarmerii, Grisha przytulił Erena, a następnie zbeształ go za morderstwo, które popełnił podczas ratowania Mikasy, pytając go czy zdaje sobie sprawę z tego co zrobił. Dodał także, że postąpił lekkomyślnie i ma niebywałe szczęście, że w ogóle udało mu się ujść z życiem. Zmarznięta i przygnębiona Mikasa zapytała Grishę o drogę do domu, dodając, że jest jej zimno i nie wie dokąd pójść. W odpowiedzi na to Eren podarował jej swój szalik, zaś Grisha zaproponował, aby zamieszkała razem z nimi.

Fabuła Edytuj

Dr Yeager Escapes

Grisha wyrusza na poszukiwanie swojej rodziny

Na początku wydarzeń znanych z fabuły, dr Jaeger mieszkał w dystrykcie Shiganshina razem z żoną - Carlą, synem – Erenem oraz przybraną córką – Mikasą Ackermann. W swoim domu miał szczelnie zamkniętą piwnicę, do której nie pozwalał nikomu wchodzić. Na krótko przed upadkiem muru Maria obiecał Erenowi, że jak tylko wróci z podróży pokaże mu co znajduje się wewnątrz.

Basement key

Grisha pokazuje Erenowi klucz do piwnicy

Po upadku muru Maria, zapłakany Grisha wstrzyknął w lewe ramię Erena serum, które zdaniem Erena dało mu umiejętność przemiany w tytana. Grisha powiedział, wtedy synowi, że serum to spowoduje u niego zaburzenia pamięci. Dał mu także klucz do piwnicy mówiąc, musi odbić mur Maria i dotrzeć do piwnicy, a znajdzie tam wszystkie odpowiedzi. Wspomniał także, że do tego właśnie celu potrzebna mu będzie ta "moc" dodając także, że "ich wspomnienia podpowiedzą ci jak jej używać". Po tym wydarzeniu Grisha tajemniczo zniknął i przez najbliższe lata nikt go więcej nie widział.

Kiedy Eren w końcu opanował używanie sprzętu do manewrów przestrzennych, główny instruktor 104. Korpusu Treningowego - Keith Shadis, stwierdził w myślach, że Grisha może być dumny z syna, który nareszcie stał się żołnierzem.

Grisha injecting Eren

Grisha wystrzykuje Erenowi serum

Jakiś czas później Eren przekształcił się w tytana podczas eksperymentów prowadzonych przez Hange, podczas których zadawano mu pytania, a także próbowano różnych sposobów komunikacji z członkami Korpusu Zwiadowczego. W trakcie jednej z prób Eren napisał na ziemi, że nie wie jak utwardzić swoją skórę, po czym niechlujnie dopisał: "Mój ojciec… przeze mnie…", w odniesieniu do Grishy. Nieco później, odpoczywając po eksperymentach Eren zastanawiał się, gdzie podziewa się jego ojciec, a także dlaczego myśli o nim akurat w tej chwili.

Podczas, gdy Eren był skuty łańcuchami w podziemnej jaskini należącej do rodziny Reiss, Rod wraz z Historią umieścili swoje ręce na jego plecach, co pozwoliło mu dostrzec wspomnienia swojego ojca.

Eren transforms Grisha's death

Eren pożera Grishę

W pierwszej kolejności widzimy w nich Keitha Shadisa podczas ewakuacji muru Maria, który idzie kilka kroków przed Grishą i spogląda na niego. Potem widzimy Grishę zmierzającego do kaplicy, a następnie schodzącego do jej podziemi, gdzie zapłakany błaga o coś zaskoczonych członków rodziny Reiss: Roda, jego żonę oraz synów i córki – w tym Friedę. Po krótkiej wymianie zdań Grisha przekształcił się w tytana, walczył z Friedą w jej formie tytana, pokonał ją, po czym zabił wszystkich członków rodziny Reiss z wyjątkiem Roda, któremu udało się uciec. Niedługo po tym wydarzeniu, gdzieś w lesie Grisha dał 10-letniemu wówczas Erenowi klucz do piwnicy ich domu, w Shiganshinie. Następnie wstrzyknął mu serum, które natychmiast wzbudziło przemianę w tytana. Przekształcony Eren pożarł Grishę, a po powrocie do swej ludzkiej postaci przerażony lamentował na widok szczątków swego ojca.

Frieda is eaten

Grisha pożera Friedę, by przejąć Koordynat

Rod ujawnił później, że Grisha stanął, wtedy przed rodziną Reiss z przerażoną miną, Frieda zaś stała przed swymi krewnymi osłaniając ich rękoma. Następnie Grisha przebijając nożem swoją dłoń przekształcił się w tytana. Zaraz po tym to samo zrobiła Frieda gryząc się w rękę. Rod twierdził, że choć Frieda dysponowała "niezwyciężoną mocą" to nie była, jednak wystarczająco doświadczona, aby użyć jej do obrony. Grisha pożarł ją i przejął jej moce, a następnie brutalnie zamordował pozostałą część rodziny, po czym zniszczył kaplicę. Jedynie Rodowi udało się, wtedy przetrwać i uciec.

Po transformacji Roda w tytana zwiadowcy uznali, że Grisha nie miał innego wyboru jak tylko siłą odebrać "Koordynat" rodzinie Reiss, ponieważ odkąd tylko stali się jej użytkownikami żaden ich kolejny monarcha nie zamierzał powstrzymać tytanów mimo, iż tylko on był stanie to zrobić. Jedyną, więc nadzieją na użycie tej mocy przeciwko tytanom było przekazanie jej osobie będącej członkiem innej rodziny.

Z czasem, dzięki pomocy Historii Eren nabył więcej wspomnień o swoim ojcu. Starał się ustalić kim był człowiek, którego Grisha spotkał w dniu, w którym upadł mur Maria. Podczas dyskusji przy kolacji z resztą członków Korpusu Zwiadowczego zdał sobie sprawę, że człowiek, którego poszukiwał to Keith Shadis.

Kiedy Eren odwiedził dawnego instruktora dowiedział się od niego wszystkiego co ten wiedział o przeszłości Grishy, m. in. o tym jak poznał Carlę, a także o jego tajemniczym pojawieniu się (patrz: Historia).

Później, po bitwie w Shiganshinie, wódz tytanów Zeke napotkał Erena. Zauważył, że chłopak nie przypomina swego ojca. Zeke oznajmił, że tak jak Eren jest ofiarą Grishy, który według niego zrobił chłopakowi pranie mózgu. Gdy Eren rozmyślał nad słowami mężczyzny, spostrzegł uderzające podobieństwo pomiędzy nim, a swoim ojcem.

Poprzednia rodzina Grishy

Zdjęcie Grishy

Kiedy członkowie Korpusu Zwiadowczego dotarli do piwnicy, w domu Jaegerów, stwierdzili, że jej wnętrze nie różni się niczym od zwykłego gabinetu lekarskiego. Po dokładnym przeszukaniu pomieszczenia Mikasa odkryła w jednej z szuflad biurka zamek, do którego pasował pozostawiony Erenowi klucz. Po jej otwarciu okazało się, że na pozór pusta szuflada posiadała podwójne dno. Grisha schował w niej trzy dzienniki, wraz z różnymi środkami konserwującymi, dzięki którym pozostały one w stanie nienaruszonym. W pierwszym z dzienników zwiadowcy odnaleźli niezwykle realistyczny obrazek Grishy, stojącego obok siedzącej na fotelu jasnowłosej kobiety, trzymającej na kolanach małe dziecko. Na odwrocie obrazka, Grisha zapisał odręcznie, że obrazek ten nie jest rysunkiem, a utrwalonym za pomocą światła, na specjalnym papierze obrazem zwanym fotografią. W tej samej notatce Grisha ujawnił także, że pochodzi ze znajdującego się za murami miejsca, gdzie ludzkość nie została zniszczona, czy wybita, lecz żyje w spokoju i dostatku.

Umiejętności Edytuj

Medycyna Edytuj

Grisha był bardzo zdolnym lekarzem, który był w stanie wyleczyć setki osób z zarazy, która niegdyś zaatakowała mieszkańców Dystryktu Shiganshina. Wyleczył wówczas między innymi: Carlę, jej rodziców, a także żonę Hannesa. Wynalazł również lek, dzięki któremu udało się powstrzymać plagę.

Statystyki: Grisha Jaeger
Medycyna
10/10
Inicjatywa
10/10
Zaufanie lokalnej społeczności
10/10
Miłość do rodziny
8/10
Tajemniczość
11/10

Forma tytana Edytuj

Grisha rips apart Frieda's Titan

Grisha walczy z Friedą

Grisha był w stanie przekształcić się w 15-metrowego tytana, posiadającego wszystkie, typowe dla ludzi-tytanów umiejętności jak regeneracja ciała czy niezwykła siła i wytrzymałość. Nie wiadomo nic o tym czy posiadał również jakieś inne, unikalne dla jego formy umiejętności. Wydaje się, że miał pewne doświadczenie w panowaniu nad swoją formą tytana, dzięki czemu udało mu się zabić i pożreć Friedę Reiss, której tytan był tylko nieznacznie mniejszy od jego, i która posiadała moc koordynatu.

  • Koordynat: Po pożarciu Friedy, Grisha posiadał tę moc przez bardzo krótki okres czasu. Nie korzystał, jednak z niej do czasu przekazania jej Erenowi.
  • Regeneracja: Jako, że Grisha był człowiekiem-tytanem uważa się, że był w stanie automatycznie leczyć wszelkie, nawet śmiertelne rany, nieporównywalnie szybciej od zwykłych ludzi.

Relacje Edytuj

  • Fay Jaeger - Fay była młodszą siostrą Grishy. W dzieciństwie, Fay była dla niego najbliższą osobą i kochał ją na tyle mocno, iż był w stanie nawet przyjąć za nią karę. Morderstwo Fay bardzo zmieniło i zmotywowało Grishę na resztę jego życia.
  • Dina Jaeger - Dina była pierwszą żoną Grishy. Bardzo ją kochał i był zrozpaczony, kiedy kobieta została zmieniona w bezmyślnego tytana.
  • Eren Jaeger - Eren był prawdopodobnie najbliższą osobą w całym życiu Grishy bardziej od kogokolwiek innego, włączając w to nawet jego żonę, Carlę. Jako ojciec, Grisha często opuszczał dom z powodu obowiązków medycznych, choć był onieśmielony marzeniami Erena o wyprawie poza Mury i zaoferował mu wyjawienie sekretów, znajdujących się w piwnicy ich domu po jego powrocie. Jednakże, kiedy upadł mur Maria, Grisha postanowił, że zrobi wszystko, aby powstrzymać rodzinę Reiss, a następnie powierzył los świata w ręce swojego syna. Zdaniem Keitha, Grisha uważał Erena za "niezwykłego" i powierzył swojemu synowi przeogromną ilość zaufania. Mężczyzna wierzył w zdolności swojego syna, co wyjaśnia powód, dla którego był w stanie nawet zostać przez niego pożartym, aby pewnego dnia Eren mógł użyć swojej mocy koordynatu do kontroli tytanów, znajdujących się na zewnątrz utopii, aby walczyć przeciwko wojsku Marley.
  • Zeke Jaeger - Od wczesnych chwil swojego życia, Zeke był normalnym i kochanym przez Grishę synem, choć Grisha na pozór pragnął wykorzystać jego królewskie pochodzenie. Jednakże, kiedy rząd Marley zdecydował się na rekrutację eldiańskich wojowników, Grisha zmusił Zeke'a do dołączenia w nich szeregi jako szpieg dla Odnowicieli Eldia. Przez krótki czas, Dina i Grisha wpajali swoje wierzenia i filozofię w umysł swojego syna, co ostatecznie doprowadziło do tego, że chłopiec odwrócił się od nich, oskarżając ich o znęcanie się nad nim. Poza niechęcią do własnej matki, Zeke żywi nienawiść względem swojego ojca i Grisha czuł skruchę za wcześnie traktowanie swojego syna. Około dwadzieścia lat później, Zeke przy swoim pierwszym spotkaniu z Erenem wspomniał, że oboje są "ofiarami" prania mózgu zadanego przez Grishę, co ukazuje jego silną niechęć względem swojego ojca.
  • Carla Jaeger - Ich związek jest w głównej mierze zawdzięczany Carli, która niedługo po tym jak uzdrowił ją i jej rodziców z tajemniczej zarazy, poślubiła go. Pomimo tego, Grisha jednak nie ufał bezwzględnie Carli, gdyż nie podzielił się z nią sekretami na temat zewnętrznego świata. Kiedy Eren i Grisha spotkali się po upadku muru Maria i po usłyszeniu wiadomości o śmierci Carli, tuż po momencie ciszy, Grisha kazał Erenowi, aby pomścił swoją matkę i zabrał go ze sobą. Aczkolwiek, śmierć kobiety dogłębnie wstrząsnęła doktorem, sprawiając, że popadł w szaleństwo, co wykrzyczał mu jego własny syn.
  • Mikasa Ackermann - Grisha znał Mikasę odkąd była małym dzieckiem, gdyż był jej lekarzem rodzinnym i wielokrotnie odwiedzał ją w jej domu. Kiedy zabrał Erena ze sobą na wizytę lekarską, miał nadzieję, że ta dwójka się ze sobą zaprzyjaźni. Po uratowaniu jej z rąk handlarzy ludźmi, Grisha okazał Mikasie sympatię i zaproponował jej dołączenie do jego rodziny. Rok później, po upadku muru Maria, Grisha wspomniał jej imię ze łzami w oczach i w strachu, że może zostać zabita przez tytanów. Tuż przed podaniem Erenowi serum, Grisha wspomniał, że Mikasa jest jedną z osób, które Eren musi ocalić.
  • Keith Shadis - Keith był wyjątkowym przyjacielem dla Grishy, gdyż był jedną z osób, która odnalazła go poza Murami i oprowadziła go w je wnętrze. Grisha zwracał się do niego jako wybrany i wyjątkowy, co dość głęboko rozbrzmiewało Shadisem. Jaeger uważał go za człowieka godnego podziwu, lecz wraz z wiekiem ich relacja zaczęła zanikać. Powstał między nimi dystans, gdyż Keith wierzył, iż nie był wybrany ani wyjątkowy, obwiniając Grishę za doprowadzenie do niemożności zrozumienia samego siebie. Więzy między nimi poluźniły się jeszcze bardziej, kiedy Grisha poślubił Carlę, kobietę, o którą zabiegał Keith. Tuż przed śmiercią Grishy, ich relacja nadal była stabilna, gdyż Jaeger przybiegł do Keitha w panice, lecz widać, że ich relacja uległa znacznemu pogorszeniu się, gdyż Keith oskarżył go o "przeklinanie kolejnej osoby", na co odpowiedział twierdząc, że "to dziecko nie jest takie jak ty".
  • Pan i pani Ackermann - Doktor Jaeger był bardzo dobrze znany Ackermannom, jako ich rodzinny lekarz. Dość przyjaźnie o sobie mówili i Grisha był ich lekarzem, co najmniej odkąd Mikasa była małym dzieckiem, choć zostało ujawnione, że wraz z jej wiekiem jego wizyty stawały się coraz rzadsze. Grisha zdawał się być wyraźnie zaniepokojony po ujrzeniu ich zwłok.

Znane ofiary Edytuj

Pośrednio Edytuj

Nieudane próby Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Wygląd tytana Grishy, może być nawiązaniem do olbrzyma Surtra z mitologii nordyckiej. Według niej, Surtr jest liderem ognistych gigantów z południa, czyli władcą Muspelheimu i w czasie Ragnaroku (końca świata), jego konie udadzą się na północ jak południowy wiatr, aby obezwładnić innych bogów.
  • Grisha jest pierwszym, ukazanym w serii człowiekiem, który posiadał moc tytanów.
  • Keith przyznał, iż w dniu, w którym odnalazł Grishę poza Murami, w pobliżu nie było żadnych tytanów, co jest dość podobne do przypadku Tytana Zwierzęcego.