FANDOM

ACPAI8B

Porównanie wielkości tytanów

Tytani (巨人, Kyojin; dosł. "olbrzymy") to główni antagoniści w serii Shingeki no Kyojin. To tajemnicza rasa podobnych do człowieka olbrzymów, które pojawiły się około 100 lat temu (107 lat jest najbardziej konkretną liczbą - podana podczas szkolenia kadetów) i w krótkim czasie przyczynili się do wybicia prawie całej ludzkiej rasy. Ich liczebność, jak i ich wewnętrzna budowa ciała są nieznane.

Wygląd i Zachowanie Edytuj

Tytani przypominają ludzi. Wszyscy są zdeformowani w większym lub mniejszym stopniu (np. powiększona głowa, małe kończyny itp.) Pozornie są pozbawione skóry i tkanek podskórnych (wyjątkiem jest Tytan Opancerzony, którego ciało jest pokryte "zbroją"). Zdecydowana większość Tytanów przypomina mężczyzn. Żaden Tytan nie posiada narządów rozrodczych, dlatego ich metoda reprodukcji jest obecnie nieznana. Nie posiadają też gruczołów piersiowych.

Niemal wszyscy Tytani posiadają rozszerzone usta z ogromną liczbą małych kwadratowych, śnieżnobiałych zębów. Tytani poszukują i pożerają ludzi z nieznanych powodów, ponieważ nie potrzebują pokarmu. Potrafią funkcjonować bez jedzenia, czy oddychania, nie odczuwają bólu ani emocji (Hange Zoë uważała, że jeden z jej obiektów badawczych był skory do uczuć). Najprawdopodobniej pożeranie ludzi jest próbą powrotu do swojej ludzkiej formy poprzez pożarcie człowieka-tytana, ale tytani nie umieją odróżnić zwykłych ludzi od ludzi-tytanów, więc pożerają każdą napotkaną osobę. Tytani nie posiadają układu pokarmowego i po zjedzeniu zbyt dużej ilości ludzi "wymiotują" i zaczynają jeść od nowa. Zaznaczyć trzeba, iż w pewnym momencie zaczynają również pożerać konie, co wcześniej było niespotykane i nie opisane w żadnej z kronik.

Struktura ciała Tytanów i ich "źródło zasilania" są bardzo tajemnicze i naruszają kilka znanych praw nauki. Ich niezwykle wysoki poziom aktywności i temperatury ciała wskazują na potrzebę masowego spożycia energii do napędzania ich, ale idea jedzenia pokarmu jako takiego jest zbędna. Stają się mniej aktywne w nocy lub, gdy pozbawi się je światła słonecznego. Różni Tytani wydają się posiadać różne poziomy wytrzymałości (pozbawiony światła słonecznego "Sawney" stał się potulny i zapadł w śpiączkę godzinę po odcięciu światła słonecznego, natomiast "Bean" utrzymywał wysoki poziom aktywności jeszcze trzy godziny po ostatnim kontakcie ze światłem słonecznym.

Organy Tytanów mimo iż są olbrzymich rozmiarów i powinny ważyć kilkaset kilogramów, nie ważą więcej niż uprząż. Tytani są w stanie poruszać się z dużą prędkością, mimo swych gabarytów. Posiadają ogromną siłę, a biorąc pod uwagę ich lekkością, można je posądzić o niesamowitą szybkości i zręczności. Większość Tytanów nie jest zbyt inteligentna i wiele z nich ginie w pierwszym starciu z człowiekiem. Jednak niektórzy posiadają wysoki poziom inteligencji porównywalny do doświadczonych i przebiegłych ludzi (Tytan Kobiecy,Tytan Zwierzęcy w mniejszym stopniu Tytan Kolosalny).

Prócz dużych rozmiarów, szybkości, wytrzymałości i dużej liczby, Tytani również posiadają niesamowite zdolności regeneracyjne. Aby się odbudować potrzebują kilku sekund lub minut, dlatego okaleczenie obu oczu Tytana zapewnia trochę czasu na ucieczkę, ale nie wygraną. Jedyny pewny sposób, aby ich zabić to wykonanie głębokiego cięcia na karku. Po śmierci zwłoki Tytanów szybko odparowują i nic z nich nie zostaje.

Tytan Zwierzęcy jest pierwszym w pełni świadomym i inteligentnym Tytanem pojawiającym się w mandze. Zbiera informacje na temat sprzętu do trójwymiarowego manewru i sposobów ludzi na walkę z przedstawicielami jego gatunku. Chce zabrać sprzęt i wynieść go poza mury, co sugeruje istnienie innych inteligentnych Tytanów.

Najniebezpieczniejszą dla ludzkości cechą Tytanów jest ich nieprzewidywalność. W rozdziale 38 można zobaczyć Tytana poruszającego się w środku nocy podczas, gdy powinien być nieaktywny. Jest to dotąd niespotykana u nich umiejętność. Do tej pory działo się tak z powodu rozkazów Małpiego Tytana, który zmusił ich w ten sposób do walki z ludźmi.

Prawdziwa Forma Tytanów Edytuj

Jedynym słabym punktem tytanów jest kark. Jest to spowodowane tym, że tytani byli kiedyś ludźmi (człowiek z mocą kontrolowania tytana zawsze znajduje się w jego karku). Do tej pory znany jest jeden sposób zmiany człowieka w tytana, mianowicie należy zaaplikować osobie specjalny narkotyk (zrobił to ojciec Erena oraz Historii). Nie wiadomo jak w tytanów zostali zamienieni mieszkańcy rodzinnej wioski Conny'ego

 Typy TytanówEdytuj

Tytani są klasyfikowani według ich wielkości i zachowania. Najprostszy podział to:

Standardowi Tytani Edytuj

  • 3-4 metrowi Tytani - mają dość ludzki wygląd, jednak posiadają bardzo duże głowy w stosunku do ciała. Jak dotąd żaden z tych tytanów nie wykazuje inteligencji i niezwykłych umiejętności. 
  • 7 metrowi Tytani - mają tendencję do dymorficznych proporcji ciała i do posiadania bardzo dużych głów.
  • 10-15 metrowi Tytani - najczęściej spotykani. Mają podobne do ludzkich ciała i stosunkowo duże usta. 15 metrowym Tytanem jest Eren Jaeger.
  • 17 metrowi Tytani - sieją największą grozę i zniszczenie w miastach.
  • 45 metrowi Tytani tworzący mury - podczas złapania Annie w formie Tytana, część muru została zburzona, a w nim ukazała się twarz 45 metrowego Tytana. Okazało się,  że są oni osłabieni z braku światła słonecznego. Armin podejrzewał, że cały mur jest zbudowany z Tytanów i że powstał z umiejętności twardnienia ich skóry.

Wyjątkowi Tytani Edytuj

  • Odmieniec - wszyscy Tytani, którzy wykazują nietypowe zachowanie.  W przeciwieństwie do innych Tytanów, którzy bezmyślne atakują ludzi w zasięgu wzroku, odmieniec może się uczyć i wybierać dla siebie najdogodniejsze cele. Czasami są bardzo zdeformowani lub poruszają się w dziwaczne sposoby, np. krocząc na czterech kończynach lub biegając łopocząc ramionami.
  • Tytan Zwierzęcy - ma co najmniej 17 metrów, niezwykle długie ramiona i jest owłosiony niczym małpa. Ten Tytan ma ludzką inteligencję i potrafi mówić.
  • Ludzie-Tytani - ludzie zdolni przekształcić się w Tytanów posiadających niezwykłe cechy i umiejętności, które mogą być szlifowane. Mają zwykle 15 metrów wzrostu.
  • Tytan Kolosalny - ma 60 metrów, jest jedynym Tytanem przewyższającym o 10 metrów mury chroniące ludzi przed oprawcami. Ten Tytan jest wystarczająco silny, aby przebić mury broniące ludzkość (udało mu się to już 2 razy). Jest nim obecnie Armin, po pożarciu Bertholdta.
  • Tytan Roda Reissa - największy Tytan ukazany w mandze o kolosalnych rozmiarach. Nie są one podane ale korpus jest na tyle duży, że kończyny nie są w stanie udźwignąć ciała, które porusza czołgając się. Jego temperatura jest bardzo wysoka o czym świadczyć mogą pożary drzew będących w bezpośredniej bliskości tytana. Jego cel nie jest do końca jasny, w rozdziale mangi (rozdział 67) zbliża się on do murów.

Ważniejsi dla fabuły Tytani Edytuj

  • Mammon - 10 metrowy tytan wpuszczony do Dystryktu Shiganshina przez Kult Tytanów. Jego mieszkańcy uznali go za wcielenie chciwości, stąd imię które mu nadali. Po pewnym czasie i zjedzeniu wielu ludzi, w tym kultystów, zwymiotował nimi po czym wrócił za mury.
  • Brodaty tytan - tytan z zakrwawioną, szarą brodą. Pożarł Erena, który dopiero w jego żołądku odkrył swoje moce, i zabił go, przemieniając się w swoją formę tytana. Jego śmierć wygląda inaczej w anime, a inaczej w mandze. Jego wygląd w anime też się zmienił.
  • Otyły tytan - tytan z brzuchem sięgającym mu kolan, który zastąpił brodatego tytana w filmie live-action z nieznanych powodów, gdzie grał taką samą rolę.
  • Odmieniec z lasu - 6-metrowy tytan poruszający się jak goryl. Potrafił posługiwać się ludzką mową i był inteligentny, okazał swojej ofierze szacunek, chowając jej zwłoki w drzewie.

Ciekawostki Edytuj

  • Twarze niektórych tytanów bazowały na znajomych twórcy mangi.